همان‌طور که از نام این مدل سوله‌ها پیداست، از نظر کاربرد و ویژگی‌ها سوله تیرورقی و خرپایی با یکدیگر متفاوت هستند. در فرایند ساخت سوله‌های تیرورقی از آهن تیرورق کمک می‌گیرند. این آهن در سایز غیرمتعارف و جوش‌دادن ورق‌ها تولید می‌شود. همچنین برای ساخت‌های سوله‌های خرپایی از سازه‌های خرپا بهره می‌برند. این موضوع که شما بخواهید برای ساخت سوله از تیرورق یا خرپا استفاده کنید، بستگی به نکات فنی و اقتصادی زیادی دارد. به همین دلیل در ادامه مطلب علاوه بر آشنایی بیشتر شما با این سوله‌ها به بررسی تفاوت‌هایشان می‌پردازیم.

تفاوت‌های سوله خرپا و تیرورقی:

فرایند تولید و طراحی سوله شامل یک سری مراحل تخصصی است که عدم رعایت اصول آن از نظر ساختار و طراحی امکان دارد خسارت‌های بی‌شماری را بر جای بگذارد. علاوه بر آن ممکن است به کاهش استحکام پایداری و عمر سازه منجر شود. سوله‌های تیرورقی و خرپایی بر اساس ساختار و مصالحی که در تولیدشان به کار رفته به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

در ابتدا برای بررسی تفاوت‌های این دو مدل سوله باید با متریال مورداستفاده در ساختارشان آشنا شوید. همان‌طور که گفته شد سوله‌ تیرورقی با آهن تیرورق ساخته می‌شوند. در اینجا برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که آهن تیرورق چه ویژگی‌هایی دارد. تیرورق که با نام تیر ستون هم شناخته می‌شود، جزو جدیدترین تیرآهن‌های فولادی در بازار است.

این تیرآهن فولادی از مقاومت کششی و خمشی بالایی برخوردار بوده و با ورق‌های فولادی و مدل‌های مختلف جوشکاری، تولید و به فروش می‌رسد. برای تولید سوله‌های خرپایی از خرپا استفاده می‌کنند که باعث سبک‌تر شدن وزن آنها به نسبت انواع تیرورق شده و علاوه بر آن از نظر هزینه هم به‌صرفه تر خواهد بود. یکی از تفاوت‌های این دو مدل سوله فاصله بیشتر قاب‌های تیرورق به نسبت سوله‌های خرپایی است.

 این دو مدل سوله از نظر ساختار، مشخصه‌های فنی، شکل ظاهری، قیمت، وزن و کاربردهایشان تفاوت‌های بسیاری دارند. با استفاده از خرپا می‌توان سازه‌های مختلفی به شکل اشکال هندسی تولید کرد. برای مثال می‌توان به انواع سوله خرپایی دوطبقه قوسی شیب‌دار و غیره اشاره کرد. با این وجود، سوله‌های تیرورقی فقط به شکل اشکال شیب‌دار و یا قوسی تولید می‌شوند. برای ساخت سوله‌های صنعتی یک سری مراحل تخصصی طی می‌شود که در نهایت باعث ایجاد استحکام موردنظر و پایداری مناسب برای سازه خواهد شد.

تفاوت سوله‌های خرپا و تیرورقی از نظر وزن:

سوله‌های تیرورقی و خرپا از نظر وزن هم با یکدیگر متفاوت هستند که این تفاوت به‌خاطر ساختار این دو مدل سوله است. توجه داشته باشید که متریال استفاده شده در تولید یک سوله جزو عوامل مؤثر بر روی وزن آن به‌حساب می‌آید. سوله تیرورقی از ساختاری با جنس فولاد و با فاصله‌های قاب زیاد ساخته می‌شود، به همین خاطر وزن این سوله با مدل خرپایی متفاوت خواهد بود.

تفاوت سوله‌های خرپا و تیروَرقی از نظر فونداسیون:

در ابتدا برای بررسی تفاوت‌های فونداسیون این دو مدل سوله باید بدانیم که فونداسیون چه ویژگی‌هایی دارد. شالوده یا همان فونداسیون یک مدل سازه است که قابلیت تحمل بار و توزیع آن روی زمین را دارا است. اصلی‌ترین ویژگی فونداسیون‌ها قابلیت جلوگیری از احتمال ریزش ساختمان یا به زبانی دیگر مقاوم‌سازی سازه از نظر استحکام محسوب می‌شود. در تولید سوله‌های خرپایی قاب با فواصل سه‌متری چیده شده که به همین خاطر نیاز به میل‌گردهای ضخیم نخواهد بود. با این وجود برای ساخت قاب‌های سولة تیرورقی فاصله موردنیاز ۶ متر بوده و فونداسیون با شناژ و منفرد به یکدیگر متصل می‌شوند. با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها در فونداسیون این مدل سوله‌ها، قیمت سوله تیرورقی گران‌تر است.

تفاوت سوله‌های خرپا و تیرورقی از نظر پوشش سقف:

پوشش سقف سوله‌های خرپایی از پوشانه‌های نورگیر یا مسدودکننده نور ساخته می‌شود. پوشش‌های نورگیر از متریالی همچون ورق پلی‌کربنات، شیشه، پلاستیک و پرده هوا تشکیل شده است. پوشش‌های مسدودکننده نور برای سقف سوله خرپایی هم از جنس ساندویچ پنل، ورق گالوانیزه، پی‌وی‌سی یا چادر تولید می‌شود. پوشش سقف سوله‌ تیرورقی هم از ساندویچ پنل یا ورق گالوانیزه تشکیل شده که قیمت ورق‌های گالوانیزه روی هزینه ساخت سوله تأثیرگذار است.

تفاوت سوله‌های خرپا و تیرورقی از نظر فنی:

از نظر فنی مهار جانبی سوله‌های تیرورق به شکل معمولی یا خاص در راستای طولی مهاربند و عرضی قاب خمشی خواهد بود. برای تولید سوله‌های خرپایی هم مهار جانبی به شکل معمولی یا خاص در راستای طولی مهاربند است. با این وجود راستای عرضی آن متفاوت بوده که این مورد جزو تفاوت‌های فنی سوله‌های خرپایی و تیرورقی محسوب می‌شود.

سوله سازی

تفاوت سوله‌های خرپا و تیرورقی از نظر قیمت:

تفاوت این سوله‌ها از نظر قیمت همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم به‌خاطر وجود متریال مصرفی در ساخت آنها است. راه‌اندازی سوله‌های خرپایی حدود ۱۵ درصد نسبت به سوله‌های تیرورقی به صرفه‌تر خواهد بود. در نتیجه اگر شما جزو آن دسته از کسانی هستید که به دنبال سوله مقرون به‌صرفه می‌گردید، ساخت سوله خرپایی گزینه‌ای مناسب‌تر به شمار می‌رود.

تفاوت سوله‌های خرپا و تیرورقی از نظر ظاهری:

از نظر ظاهری سوله‌های خرپایی به نسبت سوله‌های تیرورقی زیباتر هستند. علت این تفاوت به‌خاطر انعطاف‌پذیری بیشتر مواد استفاده شده در ساخت سولة خرپایی است. این انعطاف‌پذیری بیشتر در طراحی، موجب شده که امکان ساخت سقف سوله‌های خرپا با اشکال هندسی متفاوت امکان‌پذیر باشد. با این وجود سوله‌ تیرورقی تنها به شکل شیب‌دار و قوسی مانند ساخته خواهد شد.

تفاوت سوله‌های خرپا و تیرورقی از نظر نصب جرثقیل:

به طور کلی هر دوی این مدل سوله‌ها تحمل وزن یک جرثقیل را دارند و شما می‌توانید آنها را با استفاده از این وسیله نصب کنید. دقت داشته باشید که پیش از نصب سازه کف‌سازی سوله جزو اقدامات مهم در راه‌اندازی‌کردن آن است. البته که سوله‌های خرپایی به نسبت تیرورقی نصب سریع‌تر و راحت‌تری داشته و نیاز به متخصص ندارد.

تفاوت سوله‌های خرپا و تیرورقی از نظر دهانه سازه:

یکی از عوامل تأثیرگذار در استحکام و ایمنی این سازه‌ها اندازه استاندارد دهانه آن محسوب می‌شود. نوع کاربری سوله در تعیین ابعاد دهانه آن مؤثر خواهد بود. برای مثال جهت ساخت کارگاهی معمولی دهانه‌های بسیار بزرگی نیاز نیست. در مقابل سوله‌هایی که مساحت زیادی دارند، باید با دهانه‌ای با ابعاد بزرگ طراحی شوند. از جمله مزایای سوله‌های خرپایی می‌توان به عدم وجود محدودیت در ابعاد دهانه آن اشاره نمود. علاوه بر آن استفاده از دهانه‌های بزرگ در ساخت سوله‌های خرپایی از نظر هزینه‌ها هم به نسبت سوله تیرورقی کمتر خواهد بود. اختلاف این سوله‌ها در ابعاد دهانه‌، موجب تفاوت کاربری آنها هم شده است.

تفاوت سوله‌های خرپا و تیرورقی از نظر کاربرد:

پیش از اینکه به بررسی کاربرد انواع سوله‌ها بپردازیم باید بدانید که سوله چه ویژگی‌هایی دارد. طبق مطالبی که پیش از این گفته شد سوله یک سازه فلزی است که انواع بسیاری داشته و دو مدل از مهم‌ترین انواع آن سوله‌های خرپایی و تیرورقی به شمار می‌رود. از جمله اجزای مختلف این محصول می­توان به ستون، پرلین، استرات، سگراد، سایه بان، پیچ و مهره، ستون وال پست، نبشی سینه بند و فریم اشاره نمود.

به طور کلی سوله‌های تیرورقی در مرغداری و آشیانه‌های کشاورزی کاربرد داشته و سوله‌ خرپایی هم در ورزشگاه‌ها، سازه‌های صنعتی، سردخانه‌ها، ساختمان‌های تجاری و مسکونی، انبارها و غیره استفاده می‌شود.

همان‌طور که واضح است هر کدام یک از این سوله‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. شما می‌توانید بر اساس کاربرد، ظاهر، مزایا و بودجه‌ای که برای ساخت در نظر گرفته‌اید، نوع سوله مناسب را انتخاب کنید.

سوله تیرورقی

مزایای ساخت سوله خرپایی

از جمله مزیت‌های ساخت سوله‌های خرپایی می‌توان به مواردی همچون قیمت ساخت پایین، هزینه‌های حمل و نقل و نصب کمتر، امکان نصب با جرثقیل از جمله جرثقیل‌های سقفی، دروازه‌ای و غیره، مقاومت و طول عمر بسیار بالا، سرعت بالای آماده‌سازی، مقاومت بیشتر در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله اشاره کرد.

از آنجایی که این مدل سوله‌ها تمامی قطعاتشان با پیچ و مهره متصل می‌گردد، به‌راحتی می‌توان اجزای آن را از هم جدا کرده و انتقال داد. همچنین از نظر مقاومت و کیفیت این سوله‌ها به نسبت سوله‌های تیرورقی بهتر هستند. سازه‌های خرپایی جهت ساخت پل‌های بسیار عظیم و ورزشگاه‌های بزرگ یا حتی بدنه هواپیماها انتخاب بسیار مناسبی به‌حساب می‌آید. علاوه بر آن باید بدانید که این مدل سازه‌ها بارهای تحمیل شده را در کل سازه پخش کرده و متمرکز نمی‌کند. درست است که سوله‌های خرپایی به نسبت سوله تیرورقی سبک‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؛ اما باید بدانید که این موضوع به معنی کیفیت کمتر این سوله‌ها نیست. در صنعت سوله سازی این سازه‌ها از نظر کیفیت و مقاومت گزینه بهتری شناخته می‌شوند.

مزایای ساخت سوله‌های تیرورقی

سوله‌های تیرورقی این امکان را دارند که شما بتوانید سوله‌ها و سازه‌های طبقاتی داشته باشید. علاوه بر آن قطعات آنها قابل‌بازیافت بوده و نصب نمودن جرثقیل‌های سقفی بر رویشان آسان و امکان‌پذیرتر خواهد بود. اگر ظاهر سوله‌ها برای شما اهمیتی ندارد، می‌توانید از این سازه‌ها استفاده نمایید.

کلام آخر

تا اینجای مطلب با تفاوت‌های سوله تیرورقی و خر پا آشنا شدید. اگر بخواهیم بر اساس یک جمع‌بندی به نتیجه برسیم، چنانچه قصد ساخت سوله‌ای استاندارد با ظاهری زیبا و ایمن دارید که از نظر قیمت هم مقرون به‌صرفه باشد، پیشنهاد ما به شما ساخت سوله‌های خرپایی است. در نظر داشته باشید که قیمت تیرآهن، میل‌گرد، پروفیل و غیره بر روی هزینه‌های نهایی راه‌اندازی سوله شما تأثیرگذار خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع سوله‌ها می‌توانید به وب‌سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

شرکت چهل ستون سوله اصفهان، به عنوان یکی از پیشروهای صنعت ساخت سوله در اصفهان، با تجربه و کیفیت بالا، سوله‌های تیرورقی با دوام و عالی را ارائه می‌دهد. با ما، اعتماد کنید و ساخت سوله‌هایی با استانداردهای بین‌المللی را تجربه کنید.