اسکلت فلزی پیکره انواع ساختمان ها تشکیل می دهد که از جنس فولاد می باشد و تیر و ستون هایی را به صورت عمودی و افقی به هم متصل می کند. اسکلت توسط ستون ها و تیرها ساختمان را پایدار نگه می دارد. اسکلت فلزی هر ساختمان از سازه های فولادی جدا از هم تشکیل شده که این سازه های فلزی باید به طروق مناسبی به یکدیگر متصل شوند. اتصالات بکار رفته در ساخت اسکلت فلزی از نوع جوشی، پرچی و یا پیچ می باشد.

ساخت اسکلت فلزی به دلایلی نظیر کیفیت بالاتر، مقاومت و استحکام بالا، قیمت مناسب اسکلت فلزی جای اسکلت بتنی را گرفته است. امروزه ساختمان ها و سوله ها از این نوع سازه استفاده می کنند.

مزایای اسکلت فلزی

  • بالا بودن سرعت نصب در محل
  • هزینه ساخت کمتر
  • استحکام و قدرت بالا
  • بالا بودن کیفیت اسکلت فلزی
  • بالا بودن قدرت اسکلت فلزی در برابر زلزله و آتش سوزی

معایب اسکلت فلزی

  • تمایل قطعات فشاری به کمانش: با توجه به اینکه قطعات فلزی زیاد و ابعاد مصرفی کوچک است، تمایل به قطعات یک نقطه ضعف بحساب می شو.
  • ضعف در دمای زیاد: اسکلت های فلزی که در درجه دمایی بالایی قرار می گیرند تعادل ساختما را به خطر می اندازد.
  • جوش نامناسب: در اسکلت های فلزی اتصالات قطعات به یکدیگر از طریق جوش، پیچ و پرچ صورت میگیرد.
  • خوردگی فلز در مقابل عوامل خارجی: قطعات مصرفی در سوله فلزی در مقابل عوامل جوی خورده میشود و از ابعاد آن کاسته می شود.

مراحل ساخت و نصب اسکلت فلزی

درمراحل ساخت و نصب اسکلت های فلزی در ایران، باید بسیاری از نکات را رعایت کرد.

نصب ستون ها و بولت ها

اولین قدم برای برپایی سازه های فلزی قرار دان بولت ها ی صفحه ستون در فونداسیون می باشد به نحوه ی که ستون ها دقیقا در محل مورد نظر در آکس صفحه ستون قرار بگیرند.

ساخت و نصب ستون ها

ستون ها عضوی هستند که بار های سازه را به صورت کاملا مستقیم به فونداسیون منتقل میشود. به همین دلیل باید انتقال این نیزوها را داشته باشد.

ساخت و نصب تیر ها

بعد از نصب ستون ها، نوبت به ساخت و نصب تیر ها می رسد. در این مرحله با توجه به نوع اتصال طراحی شده (جوشی، پیچی و یا پرچی) اقدامات لازم جهت ساخت و نصب تیر ها صورت می گیرد.

اجرای بادبندها در اسکلت فلزی

با توجه به نوع سازه اسکلت فلزی و همچنین نوع بادبند مورد نیاز آن، اقدامات لازم جهت نصب و جوش ورق های اتصال بادبندها در حین ساخت و نصب تیرها و ستون ها در محل های مشخص صورت می پذیرد.

اجرای اسکلت فلزی

بعد از خاکبرداری و قبل از ساخت اسکلت فلزی زمین را باید از نظر مقاومت فشاری مورد بررسی قرار داد. برای انجم این کار مهندسین اقدام به بررسی مقاومت زمین می کنند و به نحوه ی از لایه های مختلف زمین نمونه گرفته و میزان تحمل و وزن اسکلت فلزی را مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس بعد از تعیین مقاومت فشاری خاک، پی سازی انجام می گیرد. اتصالات مختلفی در اجرای اسکلت فلزی نقش دارند. از جمله : اتصالات جوشی، اتصالات پیچی که هریک از این اتصالات در ساخت اسکلت فلزی دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند.

قیمت ساخت اسکلت فلزی

قیمت ساخت اسکلت فلزی بر اساس عواملی از قبیل ریزمتره، برگ باسکول، توافق یا کلی اصطلاحالا چکی تعیین می گردد. جهت سفارش اسکلت فلزی مورد نیاز و دریافت قیمت با شماره 09131197565 / 09131196544  تماس حاصل فرمایید.

قیمت ساخت اسکلت فلزی به صورت کیلویی بر اساس برگ باسکول:

پیمانکاران اسکلت فلزی اکثرا قرار داد خود را به صورت کیلویی بر اساس برگ باسکول  با کارفرما منعقد می کنند چرا در این روش قیمت محاسبه شده پایانی برای پیمانکار سوله لحاظ می گردد. بر اساس برگ های باسکول خروجی از کارگاه ساخت اسکلت فلزی می باشد.

قیمت ساخت اسکلت فلزی براساس ریز متره:

در این روش وزن کل سوله فلزی توسط دفتر فنی متره می شود. که ملاک محاسبات ریالی می باشد. در این روش بعضی از کارفرمایان برای وزن جوشی و رنگ یک درصد توافقی برای پیمانکار در نظر می گیرند.

قیمت به صورت توافقی یا کلی

در این روش برای سازه های فلزی با تناژ پایین یا پروژه های تقویتی یا خورده کاری موسوم است.