سازه فضا کار چیست

سازه فضاکار با اتکا به قدرت ساختاری ذاتی مثلث متساوی اضلاع تعریف می شود. این قاب فضایی در دهه 1900 توسط الکساندر گراهام بل طراحی شد اما کاملا محقق نشده بود تا بعدا ریچارد باکمینستر فولر از آن برای ساخت گنبدهای ژئودزیکی خود استفاده کرد.  یک سازه فضارکار دارای ساختار سه بعدی، سبک و شبیه خرپا است. که از روی پایه های بهم پیوسته و به صورت الگوی هندسی ساخته می شود. از سازه های فضاکار می توان برای پوشش مناطق عظیم با حداقل پشتیبانی داخلی استفاده کرد.

بیشتر بدانید:سوله چیست؟

چرا ساختار سازه های فضایی برجسته است؟

ازمهمترین مزایای سازه فضایی، سبک بودن آن است. عمدتا به این دلیل، که مواد به گونه ای توزیع می شوند که مکانیسم انتقال بار در درجه اول کششی محوری یا فشرده سازی باشد. در نتیجه، تمام مواد در هر عنصر مشخصی به میزان کامل خود مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر آن اکثر قاب های فضایی اکنون با فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند، که به طور قابل توجهی وزن خود را کاهش می دهند. این امر در مورد سقف هایی با دهانه های طولانی که منجر به چندین نمونه قابل توجه از کاربرد ها شده است، بسیار مهم می باشد.

سازه های فضاکار معمولا در کارخانه ها به صورت انبوه تولید می شوند تا بتوانند از یک سیستم ساخت و ساز صنعتی بهره کافی را ببرند. قاب های فضایی را می توان از واحدهای پیش ساخته ساده که اغلب از اندازه و شکل استاندار برخوردار هستند، ساخته می شوند. چنین واحدهایی توسط نیرو های نیمه ماهر به راحتی قابل حمل و جمع آوری سریع در محل هستند. در نیتجه می توان قاب های فضایی را با هزینه کمتری ساخت.

یک قاب فضایی علی رغم سبک بودن معمولا به اندازه کافی محکم است. این به دلیل ویژگی سه بعدی و مشارکت کامل عناصر تشکیل دهنده می باشد. مهندسان از سختی ذاتی و سختی زیاد سازه های فضاکار و توانایی استثنایی آنها در برابر مقاومت بار متمرکز غیر متقارن و سنگین قدردانی می کنند. همچنین امکان انعطاف پذیری بیشتر در طرح و موقعیت ستون ها را فراهم می کنند.

سازه های فضاکار از شکل های متنوعی برخوردار هستند و میتوانند از یک ماژول استاندارد برای تولید شبکه های مختلف فضای تخت، پوسته مشبک و یا حتی اشکال آزاد استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:خرید و فروش سوله در اصفهان

کاربرد سازه های فضاکار

سایر کاربردهای سازه فضاکار عبارتند از :

  • ساختارهای تجاری و صنعتی
  • سالن ها
  • سایبان های زیبایی
  • باجه های عوراض
  • استادیوم های ورزشی

ویژگی های سازه فضاکار

امروزه در سرتاسر دنیا سازه های فضاکار بدلیل قابلیت های بالای طراحی و اجرایی به جذابیت و مقبولیت این سازه های فلزی

سازه فضاکار

سازه فضاکار

افزوده است که در ادامه به مهمترین ویژگی های سازه های فضاکار اشاره می گردد:

  • قابلیت ساخت انواع فرمهای دلخواه  با جذابیت، تنوع و زیبایی بیشتر.
  • ذخیـره مقـاومتی بیشـتر بـه دلیـل داشـتن درجـات نـامعینی بـالا در مقایسـه بـا سـایر سـازه هـای متداول اسکلت فلزی و بتنی.
  • سـختی و صـلبیت زیـاد ایـن سـقف هـا قابلیـت اسـتثنایی بـرای حمـل بارهـای بـزرگ متمرکـز و غیر متقارن بوجود می آورد .
  • اکثــر سیســتم هــای فضــاکار پــیش ســاخته بــوده و قطعــات مــورد نیــاز آنهــا انبــوه ســازی مـی شـوند بـه همـین دلیـل ایـن سیسـتم هـا معمـولا بـه سـادگی و در زمـان کوتـاهی تولیـد و نصب می شوند و از سرعت اجرایی بالایی برخوردارهستند.

انواع سازه فضا کار براساس ساختار

سازه های فضا کار انواع مختلفی دارند که رایج ترین آن ها شامل شبکه های تخت، چیلیک یا قوسی، گنبدی شکل، دیسکی، هرمی، سینوسی، نیم قوس، تخت شیب دار و قوسی و غیره می باشند.

از لحاظ ساختار نیز می توان آن ها را به شبکه های دولایه در سازه فضاکار، شبکه های سه لایه در ساختار فضا کار، سازه های فضاکار چیلیکی، سازه های فضا کار گنبدی، سازه های فضاکار تاشو، سازه های فضا کار بازشو، سازه های فضاکار ماهواره ای و پل های سازه فضا کار تقسیم بندی کرد.

بیشتر بخوانید:سازنده سوله در اصفهان