انبار یا سوله‌ها بدون در نظر گرفتن نوع اسکلتشان در گذر زمان دچار فرسودگی شده و نیاز به بازسازی سوله یا نوسازی آن پیدا می‌شود. به‌خاطر قیمت بالای مصالح و زمین‌های ساخت سوله، بازسازی آن همیشه در برابر ساخت یک سوله جدید به صرفه‌تر خواهد بود. چرا که سوله‌های صنعتی عمدتاً از فولاد ساخته شده و استحکام بسیار بالایی دارند.

به همین خاطر توصیه می‌شود که سوله قدیمی خود را تخریب نکرده و فقط به نوسازی و بازسازی آن بپردازید. پیش از انجام عملیات بازسازی باید تمام نقص‌ها و عیوب سوله شما لیست شود تا تیم بازسازی‌کننده، بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشند. اصلی‌ترین مزیت سوله‌ها چند کاربر بودن آنها است چرا که می‌توان از یک سوله به‌عنوان انبار یا واحدهای تولیدی هم استفاده نمود.

البته شما باید به این نکته توجه کنید که هر کاربر پوشش سقف و کف‌سازی مختص به خود را دارد. افراد باید جهت تغییر کاربری سوله تدابیر به خصوصی را در نظر بگیرند. با این وجود اگر قصد خرید سوله دارید و می‌خواهید کاری جز کاربری که برای آن طراحی شده انجام دهید، توصیه می‌کنیم که سوله را خراب نکنید.

مزایای بازسازی سوله

انجام عملیات بازسازی و تعمیرات سوله امروزه بیش از گذشته موردتوجه افراد قرار گرفته؛ زیرا مزایای بازسازی انبارها بسیار بیشتر از این است که بخواهید یک سوله جدید طراحی کنید. در ادامه مطلب به برخی از مزایای تعمیر سوله‌ها می‌پردازیم.

  • مقرون به‌صرفه

    همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد سوله‌ها از فلزات مختلفی مانند فولاد ساخته می‌شوند. از آنجایی که قیمت فلز و آهن در حال حاضر بسیار بالاست به هیچ عنوان منطقی نخواهد بود که شما سوله خراب را جایگزین سوله‌های جدیدی کنید. همچنین بازسازی سوله موجب شده تا علاوه بر کاهش هزینه‌هایتان، بتوانید یک سوله نو و بازسازی شده داشته باشید؛ بنابراین این روش به نسبت جایگزین‌کردن آن اقتصادی‌تر خواهد بود.

  • صرفه‌جویی در زمان

    به طور حتم ساخت سوله جدید از مرحله اول وقت بسیاری را هدر می‌دهد. قطعاً برای هر کسی زمان اهمیت بسیار بالایی دارد؛ بنابراین باید بدانید که انجام بازسازی و تعمیرات سوله‌ها موجب صرفه‌جویی در زمان خواهد شد.

تغییرات ایجاد شده در بازسازی‌کردن سوله

به طور کلی زمانی که شما قصد بازسازی یک انبار را دارید، فرایندهای زیر برای این کار انجام می‌گیرد:

  • تعمیر نمای سوله

    نمای سوله‌ها باگذشت زمان امکان دارد، دچار خرابی و کهنگی شود و عوامل مختلفی مثل آب و هوا و تغییرات دما روی نمای آن تأثیرگذار خواهد بود. در نتیجه وقتی دچار خرابی شد، باید نسبت به تعمیر و بازسازی آن اقدام کرد.

  • تعمیر لوله‌های تأسیسات سوله

    انبارها به‌خاطر اینکه محل کسب و کارهای مختلف صنعتی هستند، از لوله‌های تأسیساتی برق، آب و گاز در آنها استفاده می‌شود. ممکن است به دلایلی این لوله‌ها دچار خرابی شوند در نتیجه زمانی که این اتفاق افتاد باید سوله را تعمیر کرد.

  • تعمیر پوشش سقف سوله

    وزش باد شدید و آفتاب مستقیم امکان دارد باعث خرابی سقف سوله‌ها شود. در چنین شرایطی شما نباید تعمیر آن را فراموش کنید. به علت اهمیت سقف در حفظ امنیت و سلامت ساختمان، نگهداری سوله از اهمیت بالایی برخوردار است. از جمله مشکلاتی که ممکن است برای پوشش سقف سوله‌ها اتفاق بیفتد، می‌توان به شکستگی، خوردگی، نفوذ آب، ترک و پوسیدگی اشاره نمود که تمامی این مشکلات منجر به خرابی و نشست سوله خواهد شد.

  • ایجاد تغییرات در تیغه‌های داخلی

    امکان دارد شما بخواهید به هر دلیلی کاربری سوله موردنظرتان را تغییر دهید. به‌عنوان مثال سوله‌ای خریداری کردید که کارگاه تولیدی لباس بوده و اتاقک‌های تیغ‌بندی شده دارد. زمانی که شما بخواهید کاربری سوله را برای مثال به نمایشگاه ماشین تغییر دهید، باید تیغ‌های قبلی را برداشته و به نسبت کار خود تیغه کشی کنید. در نظر بگیرید که امکان دارد شما فقط نیاز به نوسازی سوله داشته باشید نه تعمیرات آن. فرایند نوسازی با بازسازی سوله بسیار متفاوت بوده و در صورت انجام اشتباه این کار علاوه بر هدررفتن هزینه‌ها وقت بیشتری از شما تلف می‌رود.

سوله سازی در اصفهان

تفاوت بازسازی و نوسازی سوله

برای نوسازی انبار‌ها، سوله را تعویض می‌کنند یا با متریال قدیمی آن را جایگزین خواهند کرد؛ اما در بازسازی آن اقداماتی جهت زنده کردن سازه انجام می‌شود. بازسازی انبار‌ها در واقع به معنای مرمت آن است. در عملیات بازسازی کارهایی همچون تعویض تأسیسات، تعمیر سیم‌کشی‌ها، به روز کردن سیستم روشنایی و نورپردازی انجام می‌پذیرد.

برای انجام این کارها باید استقامت دیوار را افزایش داد. همچنین جهت بازسازی انبار همانند ساخت اولیه، برای انجام یک سری اقدامات نیاز به دریافت مجوز دارید. برای انتخاب بین انجام عملیات بازسازی و یا نوسازی سوله شما باید در ابتدا مراحل بازسازی را بررسی کنید. اگر سوله شما از لحاظ استقامت و پایه قوی است، بازسازی‌کردن آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

بازسازی علاوه بر زیباتر کردن نمای سوله شما، عمر آن را بالا برده و موجب مقاوم‌سازی سازه شما می‌شود. امکانات داخلی می‌تواند در انجام این عملیات مطابق باسلیقه و نیاز شما تغییر کرده و کارایی بخش‌های سوله افزایش پیدا کند. هر یک از این اقدامات باید توسط یک تیم مجرب مطابق با برنامه‌ریزی و طرح‌های مناسب انجام گیرد تا در مدت‌زمان کم باکیفیت مطلوبی سازه شما بازسازی یا نوسازی شود.

انواع روش‌های بازسازی انبار

زمانی که شما فرایند بازسازی را انجام می‌دهید، چندین روش متفاوت پیش روی شماست. این روش‌ها شامل استفاده از مواد باکیفیت و بهره‌گیری از تکنولوژی مدرن می‌شود. در روش اول با استفاده از مواد ساختمانی مرغوب جهت اطمینان از استحکام و دوام سازه شما، بازسازی انجام می‌پذیرد. همچنین در روش دوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و تجهیزات پیشرفته جهت بهبود عملکرد و کارایی سوله شما عملیات بازسازی انجام می‌شود.

مراحل بازسازی سوله

این عملیات در واقع یک فرایند چند مرحله‌ای است که به یک برنامه‌ریزی دقیق  و عملکرد حرفه‌ای نیاز دارد. با وجود اینکه علت بازسازی‌کردن سوله‌ها فرق دارد؛ اما به طور کلی مراحل آن را در ادامه شرح می‌دهیم.

ارزیابی و بررسی:

بررسی سوله موردنظر شامل عملکرد، شرایط ایمنی و ساختار دقیق آن می‌شود. این ارزیابی جهت لیست‌کردن نیازها و نقص‌های سازه انجام می‌گیرد. فرایند ارزیابی علاوه بر مواردی که گفته شد شامل بررسی سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی، نقطه ضعف‌های امنیتی و نیاز سوله شماست. این مرحله جزو مهم‌ترین مراحل بازسازی سوله به‌حساب می‌آید. هر مشکلی که در این مرحله به وجود بیاید فرایند بازسازی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

طراحی سوله و برنامه‌ریزی:

برای انجام این مرحله یک طرح کلی جهت انجام فرایند بازسازی تهیه می‌شود. این طرح کلی شامل مواردی همچون نقشه‌های معماری، برنامه زمان‌بندی، تخصیص بودجه و منابع است.

تهیه مواد و تجهیزات:

در این مرحله مصالح ساختمانی، تجهیزات فنی و ماشین‌آلاتی که برای بازسازی نیاز است تهیه می‌شود. در این فرایند مواد ساختمانی شامل بتن، فولاد، سیمان، آجر و غیره خریداری خواهد شد. علاوه بر آن تجهیزاتی مانند دستگاه‌های ساخت و ساز و سیستم‌های برقی و مکانیکی باید فراهم شود.

سوله سازی چهل ستون

اجرا و انجام کارها:

فرایند بازسازی‌کردن سوله شامل خراشیدن، تخریب، ساخت، نصب و راه‌اندازی آن است که در این مرحله انجام خواهد شد. فرایند اجرا به شکلی است که تیم متخصص باید طرح‌های مشخص شده را پیاده‌سازی کنند. در انجام این عملیات کنترل کیفیت کار حائز اهمیت است.

تست نهایی:

در این مرحله سیستم‌های بازسازی شده و اجزای آن ارزیابی می‌شوند تا در مورد کیفیت، عملکرد و ایمنی مطابق با استاندارد و نیاز مشتریان اطمینان حاصل شود.

تحویل و بهره‌برداری:

سوله موردنظر بعد از انجام بازسازی به مالک تحویل داده می‌شود. در این مرحله باید از عملکرد سوله اطمینان حاصل نمود. همچنین گزارشات و مستندات عملیات بازسازی باید به مشتری ارائه شود. علاوه بر آن نیاز است که کارفرما آموزش‌های لازم را جهت بهره‌وری سوله از تیم اجرایی دریافت کند. با رعایت تمامی مراحلی که گفته شد و بهره‌گیری از تخصص‌های مربوطه، بازسازی سوله شما به بهترین نحو باکیفیت بالا انجام می‌پذیرد.

نکات مهم در بازسازی‌کردن سوله

برای ساخت هر سازه یا ساختمانی شما باید یک سری از نکات را در نظر گرفته و رعایت کنید که از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخاب مواد بادوام:

بهره‌وری از مواد باکیفیت که مطابق با استانداردهای موردنیاز هستند، جزو عوامل مهم در ساخت یک سازه باکیفیت محسوب می‌شود.

رعایت اصول ایمنی:

در انجام هر عملیات ساخت و سازی، در نظر گرفتن اصول ایمنی حائز اهمیت است. شما باید مهم‌ترین اولویت خود را در انجام عملیات بازسازی، اطمینان از ایمنی کارگران و افراد حاضر در انجام این فرایند قرار دهید.

بررسی و تصحیح مسائل ساختاری:

زمانی که بازسازی سوله شما انجام می‌گیرد ممکن است مسائل مختلفی در مورد ساختار آن مطرح شود. این مسائل باید به‌دقت بررسی شده تا سازه شما برای مدت‌زمان طولانی قابل بهره‌وری باشد.

کلام آخر

فرایند بازسازی سوله نیازمند توجه بسیار به جزئیات دارد و برای انجام آن باید از تخصص و دانش یک تیم استفاده نمود. انتخاب این تیم باید بر اساس استفاده از مواد باکیفیت و رعایت اصول ایمنی انجام داد تا بتوان موفقیت این فرایند را تضمین کرد. همچنین بهبود ساختمان‌های صنعتی و ارتقای آنها نقش بسیاری در توسعه صنعت و اقتصاد دارد. بازسازی یک سوله علاوه بر اینکه در بهبود شرایط فیزیکی محیط و زندگی افراد کمک‌کننده است، می‌تواند در افزایش سطح توسعه و پیشرفت کشور تأثیرگذار باشد.

در پایان مطلب با در نظر گرفتن مواردی که گفته شد، ارزش و اهمیت بازسازی‌کردن یک سوله قابل‌درک است. انجام این فرایند علاوه بر کمک به بهبود و توسعه ساختمان‌های صنعتی می‌تواند فرصت‌های اشتغال بسیاری ایجاد کند. در نتیجه توسعه و پشتیبانی از این فرایند جزو یکی از اولویت‌های مهم سازمان‌ها و مسئولان هر کشور به‌حساب می‌آید.