سوله کشاورزی یک سازه فلزی با سقف شیبدار است که با محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می‌شود. از این سوله برای نگهداری گل و گیاه، حیوانات، غذا و موارد دیگر استفاده می‌شود و فضاهای‌های به کار رفته در این سازه با توجه به نیاز آن می‌تواند بسته یا نیمه بسته باشد. سوله‌های کشاورزی برای محافظت از محصولات و دام در برابر عوامل محیطی مانند باران، برف، باد و خورشید به عنوان یک سرپناه ساخته شده‌اند. از این سازه‌ها می‌توان برای نگهداری ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی نیز استفاده کرد. با ما تا آخر مقاله همراه باشید تا شما را با این تجهیزات بیشتر آشنا کنیم.

معرفی سوله کشاورزی

این نوع انبار برای نگهداری ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی مؤثر است. در واقع وجود انبار کشاورزی باعث سهولت کار کشاورزان می‌شود. از این طریق می‌توان تمامی نیاز‌ها و دغدغه‌های کشاورزان در زمینه تأمین تجهیزات و نگهداری در طول فصل را برطرف کرد. در سوله کشاورزی به غیر از نگهداری تجهیزات مربوط به کشاورزی، محصولات زراعی یا حتی خوراک دام نیز قابل نگهداری است.

هدف اصلی سوله‌های کشاورزی محافظت از محصولات و حیوانات در برابر تغییرات آب و هوایی، سرقت، آفات، حملات حیوانات وحشی و آتش سوزی است. انبار مزرعه بسته به نوع و کاربری واحد متفاوت است. روش‌های ساخت این سازه بسته به ابعاد و کاربرد متفاوت است. با استفاده از سوله مناسب برای ساخت می‌توانید کیفیت بالاتری را در حین کار تجربه کنید.

انواع سوله کشاورزی

سوله جایگاه مهمی در صنعت کشاورزی دارد. از پرورش گیاهان و حیوانات اهلی گرفته تا نگهداری غذا و چیز‌های دیگر، همه با سوله ساخته شده است.کاربرد سوله کشاورزی با توجه به نیاز شما تعیین می‌شود. در این بخش از مقاله انواع مختلف سوله‌های کشاورزی را به شما معرفی می‌کنیم:

سوله دامداری:

انبار دام برای نگهداری گاو و حیوانات کوچک ساخته شده است. نگهداری از حیوانات نیاز به محیطی مناسب دارد که یکی از راه‌های مهم آن ساخت سوله است. پرورش گاو و دیگر حیوانات به دو صورت دامداری و دامپروری انجام می‌شود. حیوانات در محل دامداری پرورش داده می‌شوند و از طبیعت برای تغذیه آن‌ها استفاده می‌شود. اما در دامپروری پرورش احشام در مزرعه با استفاده از روش مدرن انجام می‌شود. غذای آن‌ها به روشی مدرن تهیه شده و به محل زندگی حیوان آورده می‌شود.

زمینی که قرار است برای پرورش گاو توسعه یابد باید ارتقا یابد. زیرا آب‌های سطحی و باران وارد منطقه نمی‌ شود. سوله دامداری برای سلامت حیوانات و انسان مفید است. برای این کار باید سیستم زهکشی مناسب وجود داشته باشد. همچنین به دلیل شیب زمین، آب باران و فاضلاب از منطقه خارج می شود.

سوله گاو داری:

دامپروری یکی از صنایع بسیار کاربردی و پرکاربرد در کشور ما است. از شیر، گوشت و چرم گاو در صنعت دامداری استفاده می‌شود. گاوداری به‌طور کلی به دو طبقه گاوداری گوشتی و گاوداری شیری تقسیم می‌شود. هر دو مدل برای ایجاد فضای لازم برای پرورش حیوانات به انبار حیوانات یا همان سوله نیاز دارند. برای ساخت گاوداری ابتدا باید مجوز لازم برای آن را بگیرید و متولی اصلی این امر وزارت جهاد کشاورزی است چرا که دامپروری یکی از زیرشاخه‌های کشاورزی محسوب می‌شود. در عین حال باید به دنبال مکانی مناسب برای ساخت سوله کشاورزی برای نگهداری گاوها باشید.

سوله مرغداری:

مرغ و انواع طیور از زمان‌های گذشته در رژیم غذایی ایرانیان بوده‌اند. تنوع غذا‌های پخته شده با مرغ بسیار زیاد است و به دلیل قیمت پایین نسبت به گوشت قرمز، سهم بیشتری در سفره خانواده‌های ایرانی دارد. یکی دیگر از مزایای گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز این است که در مقایسه با گاو و گوسفند رشد سریع و آماده مصرف دارد. از این رو پرورش جوجه و مرغ از قدیم الایام جایگاه مهمی داشته است. با پیشرفت تکنولوژی مرغداری صنعتی شده و احداث مرغداری آغاز شده است.

ساخت یک مرغداری صنعتی به قطعات زیادی نیاز دارد. تولید با آماده‌سازی زمین آغاز می‌شود و بسته به این‌که جوجه یک‌روزه تولید می‌کنیم یا جوجه‌های پرورشی، سوله مرغداری ساخته می‌شود. سپس باید اقدام به اخذ مجوز‌های لازم جهت استقرار تولید کنیم.

سوله کشاورزیچیست؟

سوله گلخانه ‌ای:

گلخانه مکانی است که در آن گیاهان رشد می‌کنند و این موجودات برای رشد و نمو به شرایط خاصی نیاز دارند. میزان نور، شرایط دما، رطوبت هوا و شرایط خاک باید برای رشد آن‌ها مساعد باشد. هر گیاهی شرایط دما، خاک و رطوبت خاص خود را دارد. بنابراین، ما به مکانی برای رشد آن‌ها نیاز داریم. سوله گلخانه‌ای محیطی است که در آن شرایط زندگی یکسان برای گیاهان در طول سال فراهم باشد.

سوله گلخانه‌ای دارای چندین عملکرد است. این سیستم فضای بسته ایجاد می‌کند و از خروج هوا جلوگیری می‌کند. سپس با کمک تجهیزات خشک‌کن و خنک‌کننده شرایط دمایی گیاهان را فراهم می‌کند. عوامل طبیعی مانند باد، باران شدید، رعد و برق و تگرگ باعث مرگ گیاهان می‌شوند. با ساختن پناهگاه برای گل و گیاهان زینتی و همچنین گلخانه و ایجاد فضا‌های بسته از عوامل طبیعی جلوگیری می‌کنیم.

سوله علوفه

ساخت این انبار به روش‌های مختلفی قابل انجام است که یکی از آن‌ها ساخت سوله است. یونجه تازه مرطوب است و هنگام برداشت آبدار نامیده می‌شود که پس از برداشت در مزرعه خشک می‌شوند. پس از خشک شدن، آن‌ها را به صورت مکانیکی پیچیده و با نخ محکم می‌بندند تا شکل‌های مکعبی ایجاد شود، سپس آن‌ها را به مزرعه حیوانات می‌برند.

سوله کشاورزی برای نگهداری علوفه باید دارای ویژگی‌هایی برای محافظت از مواد غذایی باشد. یکی از عواملی که باعث آسیب جدی به غذا می‌شود رطوبت است. انبار‌ها با سقف‌های شیبدار و ناودان‌ها و لبه‌ها آب را به طرفین هدایت می‌کنند. خود انبار نیز باید دارای یک طبقه باشد که بتواند آب را به بیرون هدایت کند.

مزایای استفاده از سوله کشاورزی

سوله‌ها ابتدا به عنوان محل نگهداری وسایل و ابزار در مجاورت صنایع و مشاغل یا کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما به تدریج به دلیل ماهیت خود رواج یافتند و کاربرد‌های مختلفی در صنایع و مشاغل پیدا کردند. سوله کشاورزی یکی از سوله‌هایی است که در صنعت دامداری مزایا و کاربرد فراوان دارد. در زیر برخی از مزایای سوله‌های کشاورزی را ارائه می‌دهیم.

  • حداقل فونداسیون سوله

    در ساخت این سازه نیاز پی در مقایسه با ساخت ساختمان‌های معمولی کمتر است.

  • قابل استفاده مجدد

    این نوع سوله را می‌توان بدون اتلاف وقت مجدداً استفاده کرد و یا می‌توان از آن به عنوان سوله دوم استفاده کرد.

  • استحکام بالای سوله

    استحکام انبار صنعتی کاملاً به کیفیت فولاد مورد استفاده در فرآیند ساخت اجزای آن بستگی دارد. در ساخت سوله از با کیفیت‌ترین فولاد استفاده می‌کنیم، به‌همین جهت بسیار مستحکم است. 

  • سفارشی سازی سوله کشاورزی

    در سازه‌های فولادی پیش ساخته کیفیت فولاد بسته به نیاز مشتری قابل تغییر است. هیچ نوع ساختار دیگری نمی‌تواند این تنظیم را انجام دهد.

  • هزینه‌های مقرون به صرفه ساخت سوله

    امروزه بسیاری از مشتریان مایل به ساخت چنین سازه‌هایی هستند که نه تنها برای آن‌ها مقرون به صرفه باشد، بلکه زمان کمی نیز می‌گیرد که تنها با شرکت‌ها و شرکت‌های صنعتی پیش‌ساخته می‌توان این کار را انجام داد.

  • مدیریت انرژی سوله کشاورزی

    این ساختمان‌ها بسیار کارآمد هستند زیرا به راحتی می‌توان آن‌ها را خنک یا گرم کرد. بسته به نیاز کار، می‌توان از رنگ‌های روشن‌تر برای انعکاس انرژی خورشید در تابستان و رنگ‌های تیره‌تر برای به دام انداختن انرژی گرمایی در زمستان استفاده کرد.

  • دوام و انعطاف‌پذیری سوله ها

    دوام هر سازه‌ای با ساختار آن و سازگاری آن با شرایط نامساعد محیطی مانند گرما، رطوبت و غیره مقایسه می‌شود. سوله کشاورزی بسیار خوب نگهداری می‌شود. 

  • قابلیت جابجایی سوله ها

    انبار صنعتی تنها با حذف اجزا و مصالح مصرفی و نصب مجدد در محل دیگری امکان‌پذیر است که در ساختمان‌های معمولی امکان‌پذیر نیست.

  • امکان نصب سوله با پیچ و مهره

    برای ساخت سوله های کشاورزی نیازی به جوش دادن قطعات به یکدیگر نیست، بلکه قطعات در مرحله نصب به هم متصل می‌شوند تا ساختمان‌های پیش ساخته را تشکیل دهند.

  • حداقل زمان ساخت در محل

     زمان ساخت و ساز مورد نیاز برای ساخت سوله کارخانه در مقایسه با زمان ساخت مورد نیاز برای ساخت ساختمان‌های معمولی بسیار کمتر است.

  • تولید کمتر ضایعات و زباله

    زباله و ضایعات کمتری در ساخت سوله وجود دارد. یکی از مزایایی که آن را از سایر ساختمان‌های گران قیمت متمایز می‌کند همین شرایط تولید زباله کم است.

سوله های کشاورزی

ویژگی های سوله کشاورزی

سوله‌های کشاورزی دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های فراوان هستند که در این بخش از مقاله برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • بازسازی انبار غلات
  • تسریع در ساخت سوله انبار
  • ضریب اطمینان بالای سوله‌ها و حفاظت از محصولات در برابر باد و باران
  • ظرفیت انواع برداشت برای رفع نیاز‌های مختلف کشاورزی و مزرعه‌ها
  • حمل کالا به انبار راحت و آسان است
  • پایین نگه داشتن ارزش زمین
  • حفظ کیفیت کالا در سوله های نگهداری محصولات کشاورزی

سخن پایانی

سوله یک سازه فلزی یا اسکلتی با سقف شیبدار و اساساً بدون ستون است. این سازه کاربردهای متعددی دارد و از صنعت تا ذخیره سازی و  کشاورزی قابل استفاده است. برخی از گیاهان و جانوران برای رشد به فضای بسته یا نیمه بسته نیاز دارند سازه های مختلفی برای این منظور ساخته شده است که پرکاربردترین آنها سوله است. با ورود سوله کشاورزی به دامپروری و اصول ساخت و طراحی آنها، دامپروری بیش از پیش پیشرفت کرد.