شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش بیاید که سوله فلزی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ که ما در این قسمت می‌خواهیم جواب این سوال پرتکرار را پاسخ دهیم؟ در واقع می‌توان گفت سوله یک سازه فلزی است که سقف آن به صورت شیب‌دار طراحی می‌شود. به گونه‌ای که وقتی به محیط داخل سوله نگاه می‌کنید هیچگونه ستونی وجود ندارد.

انواع مختلفی از سوله وجود دارد که یکی از آنها سوله فلزی است.ما می‌دانیم که برای ساخت سوله‌های فلزی شما با مشکلاتی مواجه هستید و از این رو سعی کردیم در این مقاله شما را بیشتر با تجهیزات سوله فلزی آشنا کنیم چون با گسترش صنعت فولاد ساخت سوله فلزی کمی دشوار شده است.

برای ساخت سوله‌ فلزی به چه ابزاری نیاز داریم؟

شما در ابتدا و بقیه مراحل به لوازم‌ها و وسایل‌هایی بر اساس مشخصات و نیازهای کارفرمایان نیاز دارید که تهیه این وسایل کار بسیار سختی است در تهیه این لوازم بهتر است نکات زیادی را در نظر بگیرید تا با مشکلات جبران ناپذیری مواجه نشوید. بهتر است در این قسمت بگوییم که چه تجهیزاتی برای ساخت سوله فلزی نیازمندیم:

ستون

یکی از وسایل‌هایی که در سوله های فلزی نقش مهمی دارند،ستون‌ها هستند. ستون‌ها معمولاً از تیر ورق تولید می‌شوند تا بتوانند بار زیادی را تحمل کنند و همچنین در برابر حوادث‌های غیر مترقبه از جمله زلزله و سیل  از خود مقاومت عالی نشان بدهند.

ستون وال پست

این ستون وظیفه نگهدارنده دیوار را دارد که در قسمت ابتدایی و پایانی سازه نصب می‌شود. وظیفه اصلی این قطعه این است که نیروی باد را مهار و انتقال دهد.

استرات

قاب‌های سوله به کمک استرات‌ها به همدیگر متصل می‌شوند که این قطعه وظیفه مقاومت در برابر فشار طولانی را بر عهده می‌گیرد.

سایه بان

برای سازه بخش اصلی از سایبان یا سقف شیب دار استفاده می‌کنند.

نبشی سینه بند

این قطعه وظیفه بسیار زیادی دارد که یکی از آنها این است که در برابر نیروها و بارهای اضافی که به سازه‌ها وارد می‌شود از خود عکس‌العمل عالی نشان می‌دهد و آنها را به پولین‌ها منتقل می‌کند.

بادبند

نام دیگر بادبندها، مهاربند است که به دو نوع سقفی و بدنه‌ای در سوله‌ فلزی وجود دارد.

میله مهار

این میله‌ها به راحتی بر روی سقف نصب می‌شوند و نیروهای جانبی وارد شده را به وسط سوله انتقال می‌دهند.

پیچ و مهره

برای اینکه شما تمام قطعات و تجهیزات را به همدیگر متصل کنید باید از پیچ و مهره استفاده کنید.

جوشکاری تیرآهن

با انواع سوله‌ فلزی  بیشتر آشنا شوید؟

انواع مختلفی از سوله‌ فلزی وجود دارد که هر کدام از آنها با توجه به نوع کاربرد و محل اجرا مورد استفاده قرار می‌گیرند و ما سعی کردیم در این قسمت شما را با چند مورد از انواع سوله‌ها آشنا کنیم.

۱- سوله خرپایی

یکی از پرکاربردترین و ساده‌ترین سوله‌های موجود هستند که ساخت آنها کمی با سوله‌های دیگر متفاوت است. این سوله‌ها مزایای زیادی دارند که ما می‌توانیم به هزینه‌های کم و نصب آسان و طراحی سقف قوسی آن اشاره کنیم.

۲- سوله تیرورقی

به عنوان قدیمی‌ترین و پر استفاده‌ترین سوله‌های فلزی شناخته شده‌اند. از آنجایی که این سوله‌ها به صورت استاندارد طراحی نشده‌اند دیگر مهندسان از این نوع از سوله‌ها استفاده نمی‌کنند. این سوله‌ها برای ساخت از قطعات فولادی و ورق سیاه استفاده می‌کردند و شکل سقف آنها به شکل هشتی بود. علت اینکه دیگر سوله تیرورقی را شما مشاهده نمی‌کنید این است که معایب زیادی دارد که ما می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم که امکان ساخت دهانه با طول بیشتر از ۴۵ متر دیگر امکان‌پذیر نیست و وزن بیشتر از حد معمول را نمی‌تواند تحمل کند.

۳- سوله یوبی‌ام:

در ساخت این نوع از سوله‌ها از ورق‌های گالوانیزه استفاده می کنند. علت استفاده بیش از اندازه از آن این است که هزینه احداث آنها بسیار پایین است و در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند. در هنگام ساخت این نوع سوله‌ها از روش عایق کاری استفاده می‌کنند که این امر باعث می‌شود در مدت زمان کوتاهی برخی از قطعات و اجزا نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشند.

مراحل ساخت سوله فلزی:

ما در این قسمت می‌خواهیم مرحله به مرحله شما را با ساخت سوله فلزی آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

  • قبل از ساخت سوله فلزی بهتر است مجوز ساخت را دریافت کنید که بر اساس نوع فعالیت به سازمان‌های مربوطه می‌توانید مراجعه کنید. وقتی می‌توانید مجوز ساخت سوله را دریافت کنید که یک طرح استاندارد و اصولی را ارائه دهید و هدف خود را از ساخت سوله مشخص کنید تا سازمان مربوطه با درخواست شما موافقت کند.
  • پس از اینکه مجوز مورد نظر خود را دریافت کردید بهتر است محل احداث را در اسرع وقت مشخص کنید. در هنگام انتخاب محل حتماً به شیب ،نوع خاک و نوع سوله خود توجه داشته باشید و بر اساس تمام این فاکتورها مکان نهایی خود را انتخاب کنید. به شما توصیه می‌کنیم که برای انتخاب محل احداث سوله حتماً از متخصصین کار بلد و یا شرکت‌های معتبر کمک بگیرید.
  • در مرحله بعدی شما باید فوندانسیون محل احداث را طراحی و شروع به اجرا کنید. و بهتر از فونداسیون شما بتنی و یا آجری باشد تا بتواند در برابر عوامل‌های متعددی دوام و استحکام داشته باشد.

  • بعد از اجرای فوندانسیون به نصب سازه می‌رسیم که یک مرحله‌ بسیار حساس و مهم است. شما باید قطعات خود را روی فونداسیون مانند مراحل زیر انجام دهید.

۱- در مرحله اول باید ستون‌ها را نصب کنید چون این قطعه بار و وزن‌های متعددی را تحمل می‌کند پس نصب اصولی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید ستون‌ها را با پیچ و مهره به همدیگر وصل کنید و یا می‌توانید از دستگاه‌های پیشرفت آنها را به یکدیگر جوش دهید.

۲- نصب رفترها: نام دیگر رفترها ستون‌های افقی است که بین ستون‌های عمودی نصب می‌شوند و استحکام ستون‌ها را چند برابر می‌کنند.

۳- نصب لاپه و پرلین: لاپه‌ها یک قطعات متقاطعی هستند که در زمان اتصال سقف ستون‌ها از آن استفاده می‌شود. جنس این قطعه فلزی است و شباهت زیادی به تیر آهن دارد و شما باید آنها را زیر سقف‌های شیبدار به صورت افقی نصب کنید.

۴-گونیاسازی سازه: قبل از اینکه قاب ها را نصب کنید باید بررسی کنید که ستون‌ها در جای اصولی خودشان نصب شده‌ باشند. وقتی از این امر مطمئن شدید می‌توانید ستون‌های اصلی و دیوارکشی و نصب ورقه‌های سقف و نصب در و پنجره را با خیال راحت انجام دهید.

۵- یکی از مراحلی که در هنگام ساخت سوله فلزی از اهمیت بالایی برخوردار است و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند، عایق کاری سقف و دیوارها است. شما برای عایق کاری می‌توانید از پشم شیشه استفاده کنید.

۶- در مرحله پایانی ساخت سوله فلزی شما می‌توانید تاسیسات سوله  را با سیستم گرمایشی و سرمایشی، موتورخانه ،کابل کشی، پریزها و کلیدها ،اتاق کنترل، دوربین‌های مداربسته ،سیستم اطفای حریق و برقراری اینترنت و کابل و غیر تکمیل کنید.

انواع تجهیزات سوله فلزی

با کاربرد های سوله فلزی بیشتر آشنا شوید:

  • سوله برای مکان‌های مذهبی

    شما در مکان‌های مذهبی نیاز به فضاهای متعددی دارید که می‌توانید با صرف کردن هزینه متناسب از سوله‌های فلزی برای این مکان استفاده کنید.

  • سوله برای سالن انبار

    شما می‌توانید برای نگهداری محصولات کشاورزی و صنعتی و نظامی از سوله سالن انبار استفاده کنید. استفاده از سوله کشاورزی بسیار رایج است و در این موضوع کمک کننده است.

  • سوله فلزی برای کشاورزی و دامداری

    یکی دیگر از کاربردهایی که سوله فلزی دارد در زمینه کشاورزی و دامداری است و شما می‌توانید مکان مناسبی را برای نگهداری محصولات کشاورزی و تجهیزات و ماشین‌ها داشته باشید.

  • سوله سالن ورزشی

    در تمام مکان‌ها برای ساخت سالن‌های ورزشی از طراحی سوله استفاده می‌کنند. به طور جدی می‌توان گفت سوله‌های فلزی در زمینه ساخت سالن‌های ورزشی کاربرد بسیار زیادی دارند. همچنین شما می‌توانید سالن‌های اجتماعات و کارخانه‌های سنگین صنعتی را مشاهده کنید.

قیمت تجهیزات سوله فلزی به چه عواملی بستگی دارد؟

تجهیزات زیادی برای ساخت سوله فلزی در نظر گرفته شده است که شما برای تهیه آنها ممکن است از نظر قیمت با مشکل مواجه شوید. عواملی باعث ایجاد افزایش قیمت این تجهیزات شده است که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم .

۱- ابعاد و وزن سوله فلزی خیلی زیاد روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد چون هر چقدر وزن و ابعاد سوله بیشتر باشد شما باید قیمت بالاتری در نظر بگیرید.

۲- مکانی که شما تجهیزات سوله را دریافت می‌کنید بسیار مهم است چون بعضی از کارخانه‌ها و فروشندگان سعی دارند محصولی را با کیفیت پایین و قیمت بالا به شما ارائه دهند.

۳- عامل دیگری که نه تنها روی قیمت تجهیزات سوله فلزی بلکه روی قیمت محصولات دیگر تاثیرگذار است دلار و ارز می‌باشد.

۴- محل احداث سوله بسیار روی قیمت تاثیرگذار است چون ممکن است محل احداث این مکان بر اساس نوع آب و هوای آن منطقه نیاز به ابزار و وسایل متفاوتی داشته باشد‌.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم مراحل ساخت سوله فلزی و انواع آن را توضیح دهیم و در هر مرحله نکاتی را بیان کردیم تا شما با توجه به این موارد بتوانید یک سوله استاندارد و اصولی داشته باشید. در مرحله اول شما باید تجهیزات استانداردی را تهیه کنید و از این رو به شما توصیه می‌کنیم که قبل از خرید و تهیه تجهیزات از کارشناسان ما کمک بگیرید . شرکت ما سعی دارد بنا بر نوع سوله و هدفی که برای ساخت این مکان در نظر دارید بهترین خدمات و محصولات را به شما ارائه دهد و شما به صورت حضوری و غیرحضوری می‌توانید با ما در ارتباط باشید و بهترین تجهیزات را با قیمت مناسبی تهیه کنید.